جایگاه بازی ها در متاورس در سال 2021 رشد قابل قبولی داشته است. با اینکه چند سالی است که متاورس معرفیشده است. اما سال 2021 را میتوان سال ورود به دنیای مجازی نامید.
بررسی جایگاه بازی ها در متاورس
جایگاه بازی ها در متاورس بهسرعت در حال تثبیت است. با اینکه برخی از کسبوکارها و یا حتی شهرها وارد این دنیای مجازی شدهاند. اما بازیهای رایانهای اولین گروهی بودند که بهسرعت وارد این دنیای مجازی شده و جایگاه خود را تثبیت کردند. البته برخی از موارد در این زمینه بسیار تأثیرگذار بود.
این موارد شامل:
- استفاده از بازی ها بهعنوان پلتفرم
در این حالت تجربه بازیها بهشدت لذتبخشتر خواهد بود. کاربران میتوانند بهراحتی محتوای مدنظر خود را وارد دنیای گیم ها کنند. محتوای جدید تولید کنند. بازیهای فرعی بسازند. در این دنیای مجازی اساساً میتوان محیط Game را بهعنوان یک پلتفرم در نظر گرفت. شما از آن میتوانید برای فعالیتهای دیگر نیز استفاده کنید.
- ایجاد بازهای اجتماعی
ذات اصلی متاورس ایجاد یک فضای مجازی اجتماعی است. این خصیصه باعث میشود که کمی با سیاستهای VR که بهصورت انفرادی است تمایز داشته باشد. در این دنیای مجازی شما میتوانید بازیهای چندنفره با ابعاد بزرگتر و وسیعتر ایجاد کنید. بازیکنان میتوانند بهراحتی دوستان خود را از دنیای واقعی دعوت کنند. در این بازی ها دیگر روند بازی تعیینکننده نیست و بازیکنها میتوانند باهم در تعامل و ارتباط بیشتری باشند.
- استفاده از بازی ها برای کسب درآمد
کسب درآمد یک عنصر حیاتی در متاورس خواهد بود. بازی ها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. جدا از اینکه شما باید از خط داستان بازی پیروی کنید و قوانین Game را رعایت کنید. بهعنوان بازیکن میتوانید فعالیتهای سودآور نیز داشته باشد. یک مثال ساده در این زمینه ارائه میدهیم که بیشتر با این بخش آشنا شوید! شما در طول Game و انجام دادن ان آیتم هایی را بهعنوان دارایی به دست میآورید که برای شخصیت شما قابل استفاده است. حال میتوانید در این دنیای مجازی بهراحتی این داراییها را بهصورت رمزنگاریشده به شخصی دیگر بفروشید و کسب درآمد کنید.
- امکان استفاده از داراییهای قابلحمل
شاید این گزینه در حال حاضر خیلی مشخص نباشد. اما شما میتوانید مواردی که در Game ها به دست میآورید را در Game های دیگر نیز استفاده کنید. آواتارها و سلاحهایی که در یک Game به دست میآیند را میتوانید در محیطهای دیگر نیز استفاده کنید. قوانین NFT در متاورس بر مالکیت دائم تأکید دارد.
شرکتهایی که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید
جایگاه بازی ها در متاورس بدون حمایت شرکتهای بازیساز بهسرعت به خطر میافتد. به همین دلیل برخی از شرکتهای بزرگ خیلی سریع دستبهکار شدهاند تا صنعت Game های رایانهای در metaverse نیز باقدرت ادامه داشته باشد. البته metaverse هنوز در مسیر اولیه است ولی بااینحال سرمایهگذاری قابلتوجهی از سمت غولهای فناوری و شرکتهای بازیسازی بزرگ را توانسته جذب کند. با این حاصل میتوان گفت که آینده بازی ها در metaverse بسیار روشن است. میتوان گفت که آینده بازیهای رایانهای متاورس است!
شرکتهایی مانند Decentraland، Sandbox، Epic Games و Meta از محرکهای اصلی در این حوزه هستند. در کنار آنها باید از غولهایی مانند مایکروسافت، سونی و تنست نیز نام برد. این شرکتها خیلی سریع و باقدرت در حال بررسی متاورس هستند تا به بهترین شکل ممکن در این دنیای مجازی وارد شوند.
فعالیت برخی از شرکتها در metaverse
- شرکت Decentraland یکی از اولین شرکتهایی است که به صراحت تلاش کرده است تا یک metaverse بسازد. همچنین این شرکت دارای یک پلتفرم واقعیت مجازی سه بعدی، یک ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم و فضاهای مجزا برای گیمهای چندنفره است. همچنین Decentraland، در شرکتی به نام Decentral Games سرمایهگذاری کرده تا قابلیتهای گیم پلی خود را بیشتر توسعه دهد.
- مجموعه Sandbox یکی دیگر از ویدئو گیمهای بومی متاورس است. این Game به شما امکان میدهد یک فضای مجازی را بازی، ایجاد، مالکیت و اداره کنید. اقتصاد سندباکس مبتنی بر داراییهای رمزنگاری و NFT تولید شده توسط کاربر است. این مجموعه با برندهای جهانی برای ارائه تجربیات منحصر به فرد و غنی در حال همکاری است.
- شرکت بزرگ Epics Games بیشتر برای بازی Fortnite در دنیای متاورس شناخته شده است. با افزایش محبوبیت Fortnite، هنرمندان از سراسر جهان کنسرتهایی را با استفاده از قابلیتهای متاورس مانند این بازی برگزار کردند. اخیراً اپیک گیمز اعلام کرده است که یک میلیارد دلار برای ساخت metaverse خود با محوریت بازی سرمایهگذاری خواهد کرد.
- مجموعه فیسبوک که دیگر با نام “متا” شناخته میشود نیز یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه است. حضور متا در بخش metaverse نسبتاً جدید است. این مجموعه اما سابقه قابلتوجهی از نوآوری در زمینه واقعیت مجازی دارد. فیسبوک دنیای تجربی قدرتمندی را پیرامون محصولات خانواده Oculus خود ساخته است. این نوآوریها در متاورس همچنان ادامه خواهد داشت.
جایگاه بازی ها در متاورس و نگرانیها
دنیای بازیهای رایانهای همواره نگرانیهای بزرگی را در کنار خود دیده است. مسائل حقوقی و اخلاقی همواره بخش بزرگی از این نگرانیها بودهاند. در metaverse نیز این داستان صدق میکند.
در حال حاضر سه نگرانی عمده در خصوص جایگاه بازی ها در متاورس وجود دارد:
- خدمات کنترلی مناسب کودکان
در این خصوص نگرانیهایی در خصوص نظارت بر فعالیتهای کودکان و همچنین تشخیص کودک از بزرگسال در صورت سفارشیسازی آواتار بیان شده است. این نوع تفکیک شخصیتها بهشدت سخت و دشواری است. باید موارد کنترلی به نحوی باشند تا افراد بر اساس سن خود بتوانند تجربههای مناسب را دریافت کنند.
- حقوق مالکیت NFT
قوانین مالکیت در داخل بازی ها هنوز مبهم است. در واقع NFT هایی که در یک بازی به دست میآورید در همان بازی قابل استفاده هستند. شما نمیتوانید آنها را در دنیاهای دیگر استفاده کنید. قوانین حقوق و مالکیت این آیتمها باید مشخص شود. تا کاربران بدانند دقیقاً به چه صورت میتوانند با NFT ها در تعامل باشند.
- مشکلات زیرساختی
زیرساخت های مورد نیاز برای همکاری گسترده و استفاده از گسترده در metaverse همچنان ایجاد نشده است. غولهای فناوری در این زمینه باید با یکدیگر همکاری کنند. کشورهای مختلف نیز باید قوانین یکپارچه ای را ایجاد کنند تا بتوانند بهراحتی با ساختارهای metaverse کار کنند. در این زمینه همچنان راه درازی طولانی در پیش روی شرکتها، دولتها و کاربران است.
با توجه به موارد اعلامشده در بالا و بررسی جایگاه بازی ها در متاورس، میتوان گفت که در حال حاضر تقریباً 5 الی 10 سال با آن چیزی که اعلام میشود فاصلهداریم. اما با توجه به پیشرفتهای به دست آمده میتوان گفت که چشم انداز مسیر پیش رو امیدوارکننده به نظر میرسد.
خلاصه:
جایگاه بازی ها در متاورس با توجه به حضور شرکتهایی مانند اپیک گیمز و شرکت متا (همان فیسبوک خودمان) بهشدت رشد داشته است. بهنحویکه میتوان گفت بازیهای رایانهای خانهای جدید برای خود پیداکردهاند. وجود بازیهایی مانند Minecraft و Second Life که عناصر ماوس را در خود جایدادهاند بهشدت مورد توجه کاربران قرارگرفته است. در یک نظرسنجی انجام شده بیش از 59 درصد از کارشناسان صنعت بازیهای رایانهای اعلام کردهاند که در آینده جایگاه بازی ها در متاورس بهشدت رشد خواهد کرد. در حال حاضر بازی با استفاده از فناوری VR بهخوبی با متاورس هماهنگ شدهاند. به اعتقاد برخی کارشناسان پتانسیل بالای VR باعث میشود که در آینده جایگاه بازی ها در متاورس بیش از قبل شود.
متاورس را میتوان یک دنیای یکپارچه با فناوری VR تعریف کرد. کاربران میتوانند با استفاده از سختافزار VR و با استفاده از نرمافزارها و بازیهای ساختهشده برای این سختافزار وارد متاورس شوند. کاربران میتوانند در این دنیای مجازی به گشتوگذار و بازی بپردازند. تعامل انسان و کامپیوتر که از آن با نام HCI یاد میشود میتواند بهراحتی با استفاده از متاورس و VR انجام شود. شما بهراحتی میتوانید با دنیای دیجیتال اطراف خود و همچنین دیگر کاربران دیجیتالی در ارتباط و در تماس باشید.
در دنیای متاورس شما میتوانید حتی چندین بازی VR را با یکدیگر ترکیب کنید و دنیای جذاب و تازه ایجاد کنید. شما میتوانید بهراحتی یک محیط قابل تعامل واحد برای کاربران مختلف ایجاد کنید. این قابلیت و پتانسیل متاورس واقعاً چشمنواز و باورنکردنی به نظر میرسد. شما میتوانید بهراحتی در دنیای مجازی خود حرکت کنید. شما میتوانید با دیگران در تعامل باشید، به محیط اطراف نگاه کنید و یک دید 360 درجه بسیار جذاب از محیط بازی داشته باشید. قابلیتهای این دنیای مجازی بی حد و مرز است. به همین دلیل هم خیلی سریع مورد توجه قرار گرفته است.