- خریدهای درون برنامه ای (In-app purchases) :
با توجه به قوانین جدید شرکت اپل، خریدهای درون برنامهای برای ناشران بازیهای کامپیوتری بسیار جذاب تر شدهاند برای درآمدزایی. خرید درون برنامهای برای بازیکنها نیز بهتر است. به آنها دسترسی به امکاناتی داده میشود که در نسخه مجانی موجود نیست ماننده فروختن قابلیتهای اضافه در بازی و افزایش زمان بازی ، خرید پول رایج درون بازی که امکان اضافه کردن قابلیتهایی در بازی را دارند.
یکی از ناشرانی که در بازار خریدهای درون برنامهای تسلط یافته است هما گیمز (Homa Games) میباشد . این استارتآپ فرانسوی در ابتدا روی بازی󠆼های هایپر کژوال تمرکز داشت و در فوریه سال ۲۰۲۱ یک سرمایه گزاری ۱۵ میلیون دلاری دریافت کرد و اعلام کرد برنامههایی برای تولید محتوا و موتور انتشار دارد که در سه ناحیه کلیدی تمرکز داشته باشد، یکی از این ناحیهها خریدهای درون برنامهای است. این محصول هما گیمز، هما داده (Homa Data)، تبلیغات و خریدهای درون برنامهای را مدیریت و بهینه سازی میکند تا برنامهها به درآمدزاییهایی بهتری برسند.
بیایید به Sky Roller ، عنوان محبوب Homa Games نگاه کنیم. این یک بازی رایگان است که به کاربر اجازه می دهد از اسکیت سواری بیپایان لذت ببرد. برای بازیکنان iPhone ، یکی از محبوب ترین خریدهای درون برنامه ای ، گزینه VIP در این بازی است. با ۵٫۹۹ دلار در هفته ، هیچ تبلیغاتی ، ۵۰۰+ جم در روز و پوسته منحصر به فرد برای شخصیت کاربر وجود دارد.
فرض کنید ۲۰۰ هزار دانلود در می ۲۰۲۱ داشته باشد و هر کدام از کاربران هفتگی ۵ دلار از این برنامه بابت گزینه VIP خرید داشته باشند. این خریدها به تنهایی درآمدی ۵ میلیون دلاری برای این شرکت به وجود میآورد.
تلاش برای دستیابی به این رقم بسیار خوب است ، اما در واقعیت ترغیب گیمرهای هایپر کژوال به پرداخت این هزینه می تواند دشوار باشد. همه نمیتوانند ۵٫۹۹ دلار در هفته بپردازند، ارائه گزینههایی مانند خرید درون برنامه ای با قیمت ۰٫۹۹ دلار می تواند تفاوتهای بسیاری ایجاد کند.
- تبلیغات (Advertising)
درآمد تبلیغات درون بازیهای انتظار میرود از مقدار ۴۲٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. همانطور که در قبل اشاره شد ۷۰% بازیکنها با بودن تبلیغات در بازیها مشکلی ندارند. در حالی که این آمار نشان می دهد که تبلیغات درون بازی چقدر قدرتمند است ، اما یک نکته کلیدی را باید در نظر داشته باشید. هنگام تبلیغات در یک برنامه موبایلی، تجربه کاربر هنگام استفاده از برنامه را نباید به خطر بیندازد. با تبلیغات بیش از حد تجربیات کاربران خود را خراب نکنید یا تبلیغاتی را نشان ندهید که از واسط کاربری (User Interface) را منحرف کند و حذف برنامه را در پی داشته باشد. اگر این کار را انجام بدهید ، می تواند دارای پیامدهای قابل توجهی باشد.
بیش از یک سوم کاربران آمریکایی از بازی کردن این بازیها صرف نظر میکنند زیرا تبلیغات در این برنامهها بسیار زیاد و مکرر نمایش داده میشوند. یک راه برای جلوگیری از این اتفاق درست کردن تبلیغاتی از نظر زمانی بلند تر و کم تکرار تر به جای تبلیغاتی کوتاه از نظر زمانی و پرتعداد است. در نظر داشته باشید استفاده از تبلیغات بینا بینی (interstitial ads) در بین مراحل بازی یا زمانهایی که بازی متوقف میشود در خود روند بازی (Gameplay) میتواند تجربه کاربر از بازی را حفظ کند.
- بازاریابی متقابل (Cross-Promotion)
به نظر می رسد که مواد معجزه گری در آب بازی سازان موبایلی فرانسوی وجود دارد. در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ ، شرکت بازی سازی موبایل فرانسوی وودوو (Voodoo) با رسیدن به بیش از ۵۲۹ میلیون نصب، بزرگترین ناشر بازیهای هایپرکژوال شد. این رشد هیچ نشانهای از کاهش ندارد با استناد به دادههای استاتیستا (Statista) در می ۲۰۲۱ وودوو محبوبترین ناشر بازی برای آیفون (iPhone) در سطح جهان با ۲۳٫۱ دانلود بوده است.
وودوو نتنها در بالاترین رتبهبندی اپاستور (app store) قرار دارد بلکه کار بزرگی، در بازریابی متقابل(croos-promotion) در نمونه کارهای خود دارد. داشتن سوالهای در این زمینه میتواند منصفانه باشد. چرا ناشران باید کاربران خود را تشویق کنند که بازی دیگری را هم امتحان کنند، مخصوصا وقتی که ۷۷% از کاربران ادامه بازی را بعد سه روز رها میکنند؟
بهتر است موضوع را اینگونه نگاه کنیم که اگر یک بازی داریم که کاربران مشتاق زیادی دارد احتمالا این کاربران از بازی دیگری که توسط همین ناشر توسعه داده شده است استقبال میکنند. این نوع بازار یابی بسیار شبیه به بازاریابی نتفلیکس (Netflix) و دیگر شبکههای پخش خانگی میباشد که اگر بینندگان از یک نمایش راضی باشند نمایشهای دیگر همان استدیو را به بینندگان پیشنهاد میدهند.
- استراتژی برنامه ممتاز (Premium App Strategy)
تا مارس ۲۰۲۱ ، ۹۶٫۷ درصد از برنامه های موجود در فروشگاه برنامه گوگل (Google Play) به صورت رایگان در دسترس بودند. علاوه بر این ، ۹۲٫۹ از برنامه های iOS رایگان بودند. در نتیجه، این بدان معناست که مقدار بسیار کوچکی از برنامهها برای استفاده هزینه اولیه دریافت میکنند پس استراژی برنامه ممتاز یکی از روشهایی است که باید درنظر گرفته شود. همانطور که در بالا اشاره شد بازی Sky Roller دارای یک نوع انتخاب برای پرداخت ویآیپی (VPI) است که هفتگی از کاربرش ۵٫۹۹ دلار دریافت میکند که تبلیغات را از بازی حذف کرده و مشوقهایی بیشتری را به کاربر ارائه میکند. حقیقت این است که یک منتشر کننده بازی نمیتواند و نباید از یک روش برای درآمدزایی استفاده کند. بازیهای موفق مثل ماینکرفت (Minecraft) علاوه بر این که دارای برچسب قیمتی ۶٫۹۹ دلار برای نسخه ممتاز خود هست به کاربران خود ترکیبی از مواردی که در بالا اشاره شد را نیز ارائه میکند.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام راه را برای درآمد زایی انتخاب کنید باید توجه کنید که آیا کاربران یک بازی کاربر محور بدون امتحان بازی حاضر به پرداخت هستند.
بازاریابی متقابل ، تبلیغات، خریدهای درون برنامهای بهترین راهکارها برای درآمدزایی در اینگونه بازیها میباشند زیرا کاربر امکان بازی کردن را پیدا کرده سپس به لحظه آهان (aha moment) میرسد و سپس تصمیم میگیرد آیا ارزش پرداخت پول در بازی برای امکانت بیشتر و حذف تبلیغات هست یا خیر.