مشاغل طراحی بازیهای ویدیویی ممکن است برای کسانی جذاب باشد که در فناوریهای دیجیتال معلومات زیادی دارند و مهارتهایی مانندِ «تفکر خلاق»، برای به وجود آوردن تجربیاتِ «تعاملی جذاب»، «سرگرمکننده»، «کاربردی» و «منحصربهفرد» را داشته باشند.
داوطلبانی که خواهان فعالیت در این صنعت هستند قبل از کسب مدارک تحصیلی، باید اطمینان حاصل کنند که این مدارک تمام معیارهای مورد نیاز در این زمینه را پوشش میدهند. بهعنوانمثال، برخی از مشاغل نیاز به دریافت مدرک لیسانس در یکرشته مانند برنامهنویسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر دارند. داوطلبانی که این عامل را در نظر نمیگیرند ممکن است مدارک تحصیلی نامرتبط را گرفته و درنتیجه واجد شرایط فعالیت بهعنوان یک طراح بازیهای ویدیویی نباشند. علاوه بر این، یک طراح بازی ممکن است احتیاج به مسلط بودن به هنر داشته باشد. افرادی که این جزئیات را بهخوبی در نظر میگیرند میتوانند نمونه کارهای قوی برای توسعهی تجربه و بهبود تخصص خود بسازند. همچنین داشتن مدارکی مانند اتمام دورههای کاربردی در نرمافزارهای مربوطه و دورههای کارآموزی مرتبط با طراحی هنری برای طراحان بازی مفید است.
علاوه بر طراحی بازی، فعالین این صنعت ممکن است نرمافزار یا صفحات وب طراحی و توسعه دهند، بر پروژههای هنری نظارت کنند یا آثار هنری برای تلویزیون و سینما تولید کنند.
طراحان بازیهای ویدئویی بیشتر بر چه مسائلی متمرکز هستند؟
طراحان بازیهای ویدیویی بازیهایی کاربرپسند (user-friendly) را برای رایانهها، دستگاههای تلفن همراه و وبسایتها با کمک «ایده پردازی برای جزئیات بازی»، «توسعه کدهای کامپیوتر» و «آزمون کارایی بازی» توسعه میدهند. این افراد ممکن است پلاتهایی برای بازیها ایجاد کنند و ایدهها را بر روی نمودار جریان (flowchart) سازماندهی کنند. همچنین این افراد باید مشکلات و مسائلی را که در پیش طراحیهای اولیه بازی ظاهر میشوند برای افزایش «قابلیت استفاده» و «کیفیت» حل کنند. هرکدام از طراحان بر روی فاکتورهای خاصی از طراحی بازی تمرکز میکنند مانند تنظیمات یک بازی و ممکن است با دیگر متخصصان در زمینههای دیگر برای ساخت یا آزمایش بازیها همکاری کنند.
وظایف و مسئولیتهای طراحان بازی
مسئولیتهای تخصصی برای طراحان بازیهای ویدیویی شامل توسعه «داستانهای بازی»، «شخصیتهای داستان بازی»، «روند بازی» و ایجاد «تنظیمات» و «قوانین بازی» میباشد. علاوه بر موارد اشارهشده همچنین ممکن است در داخل بازی موانعی مانند حل یک معما مورد نیاز باشد که طراحی این معماها به عهده این طراحان است. یکی دیگر از وظایف مهم برای طراحان بازی دادن پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت بازی به دیگر متخصصان فعال در طراحی و توسعه بازی میباشد. طراحان همچنین باید جزئیات بازی را در صورت نیاز برای بهتر کردن بازی و جذب گیمرهای بیشتر با یکدیگر تطبیق دهند. برای انجام این وظایف، طراحان باید مهارتهای فنی قوی برای طراحیهای گرافیکی یا توسعه کدهای کامپیوتری داشته باشند.
مهارت های کلیدی برای طراحان بازی های ویدیویی
جایگاه طراحان بازی وابسته به مهارتهای مختلفی که دارند میتواند متفاوت باشد. این مهارتها به دو دسته «مهارتهای سخت» مانند تسلط بر یک تکنولوژی خاص و سپس «مهارتهای نرم» که میتوان به مدیریت زمان اشاره کرد تقسیم میشوند. برای استفاده از برنامهها و تکنولوژیهای خاص، آموزشها و مدارک معتبر فراوانی وجود دارد که متقاضیان ورود به این رشته میتوانند دریافت کنند. یکی دیگر از مدارک و آموزشهایی که تاثیر مثبتی در فعالیت بهعنوان یک طراح بازی میتواند داشته باشد گواهینامه حرفهای مدیریت پروژه میباشد. در زیر به همراه توضیح به چند عنوان از مهارتهای کلیدی اشاره میشود.
- خلاقیت: بسیاری از مشاغلی که به عنوان طراحی بازیهای ویدئویی تعریف میشوند به افرادی نیاز دارند تا بازیها یا به طور کلیتر محصولاتی را هم از نظر «زیبایی شناختی» جذاب و هم از نظر «فنی» کاربردی و بی عیب و نقص، ایجاد و توسعه دهند. خلاقیت در این فرآیند ضروری است زیرا افراد به ایدهپردازی برای طرحهای نوآورانه میپردازند و درباره ظاهر و طراحی محصول تصمیم میگیرند.
- مهارت های فناورانه: طراحان بازیهای ویدیویی از فناوریهای گستردهای مانند نرم افزارهای ویرایش و طراحی استفاده میکنند. یک طراح بازی همچنین ممکن است در توسعه نرمافزارهای مختلف نقش داشته باشد یا قالبهایی را برای وب سایتها، مجلات یا فیلم ها طراحی و انتخاب کند که همه آنها به درک فناوری و نرم افزاری نیاز دارند.
- حل مسئله: طراحان بازی باید تعریف کنند که اجزاء پروژه چگونه کنار یکدیگر قرار بگیرند. طرحهای اولیه این پروژهها ممکن است شامل کاستیهایی نیز باشد که طراحان باید راهحلهایی برای آن بیابند.
- مدیریت زمان: آن دسته از افرادی که طراحی بازیهای ویدئویی حرفهای میباشند اغلب با ضرب الاجل کار می کنند. علاوه بر این، این افراد ممکن است فقط به جنبههای خاصی از یک پروژه تمایل داشته باشند. با این نحوه عملکرد، افراد باید وظایف خود را به سرعت به پایان برسانند تا سایرین که در مراحل بعدی پروژه باید محصول را به سرانجام برسانند زمان کافی برای ادامه و تکمیل پروژه را داشته باشند.
- توجه به جزئیات: اشکالات کوچک یا چیدمانهای معیوب میتوانند قابلیت استفاده از بازی را مختل کنند و طرحهای رنگی یا عناصر زیباییشناختی ضعیف میتوانند کیفیت بصری یک بازی را کاهش دهند. به این دلایل، داوطلبان حضور در این صنعت باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند تا از کارایی در همه عناصر محصول اطمینان حاصل کنند.