این جشنواره نخستین بار و به همت خانه بازی جهش اول و بنیاد ملی بازیهای رایانهای با هدف شناسایی ظرفیتها ،استعدادها، تشکیل تیم، تقویت و حمایت از بازی سازان برگزار شده است.
حامیان جشنواره “همراه اول“، “مرکز تحقیقات و توسعه همراه اول” و “شرکت ایبیکام” بودند.
تعداد آثار و وضعیت حقوقی شرکت کنندگان
به این جشنوراه 60 اثر ارسال شد که تعداد 41 اثر واقعیت افزوده و 19 اثر واقعیت مجازی بودند. تعداد 27 تیم توسعه دهنده و 12 شرکت این آثار را تولید کرده اند. شایان ذکر است که بعضی از تیم ها یا شرکتها چندین اثر ارسال به این جشنواره ارسال کرده اند.
مراسم داوری این رویداد 25 مهرماه برگزار شد. از مجموع ۲۰ اثر راهیافته به مرحله داوری جشنواره تعداد ۱۰ اثر در حوزه بازیهای واقعیت افزوده و ۱۰ اثر نیز در زمینه بازیهای واقعیت مجازی بودند؛ همچنین در میان این آثار ۱۱ اثر برای پلتفرم موبایل و ۹ اثر برای پلتفرم pc بودند.
داوران جشنواره، آثار را بر حسب امتیازات مشخص شده برای بخش های طراحی بازی، فنی، هنری، صدا و موسیقی و شناخت بازار امتیازدهی کردند. روز 28 مهرماه داوری جمع بندی و بازی های اول تا سوم و بازی های برتر تعیین گردید.
داوران جشنواره به شرح زیر است :
مراسم اختتامیه
مراسم اختتامیه و معرفی نفرات نخستین جشنواره بازیهای ویدئویی واقعیت مجازی و افزوده (AR/VR) روز سهشنبه ۲۵ آبان در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای و همراه اول برگزار شد.
در ابتدای این مراسم بیطرف مدیرخانه بازی جهش اول ضمن اشاره به راهاندازی شتابدهنده تخصصی گیم گفت: به دنبال پرورش نخبگان هستیم. باید با تمام توان برنامههایی داشته باشیم که نخبههای این حوزه در کشور بمانند و صنعت بازیهای رایانهای را گسترش دهند.
در ادامه علیرضا طاهری سرپرست گروه بازی رایانهای شادی شهر، بازی تولید گروهش را معرفی کرد. این بازی توسط گروه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است و مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی و ذهنی است. طاهری خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا از فناوریهای نوین و واقعیت مجازی استفاده میکنند. این بازی هم عملکرد سرگرمی دارد و هم در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر است.
سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای که میزبان این مراسم بود، در مراسم اختتامیه گفت: ظرفیتهای بازیهای رایانهای از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مهم است و باید نگاه جدیتری به بازیهای رایانهای داشته باشیم. بازیهای رایانهای تنها مختص سرگرمی نیستند و در حوزههای بهداشتی، آموزشی، درمانی و فرهنگسازی مؤثر است. آموزشوپرورش و نهادهای آموزشی باید در این مسیر همراه ما باشند.
پژمان اظهار کرد: حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد گیمرها در صنعت بازیهای دیجیتال است. در نتیجه از بعد اقتصادی و فرهنگی باید به صورت جدی به این حوزه ورود کنیم. برای تجاریسازی بازیهای رایانهای نیازمند حمایت دغدغه مندان این حوزه هستیم. باید توجه داشته باشید که واقعیت افزوده و واقعیت مجازی جز صنایع فرهنگی هستند.
حمید بهروزی قائم مقام همراه اول دیگر سخنران این مراسم گفت: پلتفرمهای موبایلی جایگاه تأثیرگذاری در حوزه بازیهای رایانهای دارند. همراه اول قدمهای جدی برای حمایت از صنعت بازیهای رایانهای برداشته است. نقش حمایتی همراه اول برای توسعه فناوریهای نوین ادامه خواهد داشت.
بازی های برتر اول تا سوم
جایزه ۳۰ میلیون تومانی نفر سوم به بازی «مپل»، جایزه ۵۰ میلیون تومان نفر دوم به بازی «سردار» و جایزه ۷۰ میلیون تومانی نفر اول به گروه «Project Dear» و بازی مرج «The Merge» رسید.
پنج بازی های برتر:
در پایان این رویداد ۵ جایزه ۶ میلیون تومانی به شرکتکنندگان برتر به عنوان بهترین دستاورد در حوزههای مختلف اهدا شد. به این ترتیب، جایزه ۶ میلیونی بهترین دستاورد در حوزه درمان به بازی «شادی شهر» رسید. همچنین بهترین دستاورد در حوزه آموزش کودکان به «بهخوان»، بهترین دستاورد در حوزه آموزش مهارتهای کاربردی به «ایمنی آزمایشگاهی»، بهترین دستاورد در حوزه فرهنگی و تربیتی به «داستان آخرین پیامبر» و بهترین دستاورد در حوزه روایت داستان به «تاتاروس» رسید.