بازی󠆼های هایپر کژوال در حال فتح بازار بازیهای موبایلی میباشد و شاید خیلیها ادعا کنند که این بازار توسط این گونه از بازیها فتح شده است. برای هر کسی که شک داشته باشد فقط کافی است نگاهی به اعداد و ارقام این بازار بیندازد. به گزارش سنسور تاور Sensor Tower در سال ۲۰۲۰ یک سوم (۳۱%) یا ۶٫۳ میلیارد دانلود در کل بازیهای موبایلی را در سطح جهان، بازیهای هایپر کژوال در اختیار دارند.
این ژانر محبوب و جالب کار خود را با یک تکانه بزرگ که بازی Flappy Bird بود، در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. ولی متخصصین این امر پیشبینی میکنند که این نوع از بازیهای موبایلی، به علت قوانین حریم شخصی اپل شاهد یک رکود قابل توجه در سال ۲۰۲۱ داشته باشند. با این که این تغییرات مورد انتظار بودند، اما در واقعیت امر، برای شرکتهای فعال در این حوزه هیچ تفاوتی ندارد.
حالا بعد از قوانین حریم شخصی اپل که روی سیستم عامل موبایل این شرکت iOS اجرا خواهد شد بازی󠆼های هایپر کژوال میتوانند جان به در برند؟ در این نوشتار ما به برسی چگونگی رسیدن این گونه بازیها به این مرحله و دادن ایده به توسعه دهنگان خواهیم پرداخت و نگاهی هم به گذشته حال آینده این بازار و چگونگی بدستآوری سود در این بازار خواهیم پرداخت.
بازی هایپر کژوال چیست؟
بازی های بیش از حد سبک ، دارای مکانیزم ساده ، این بازیها معمولاً رایگان هستند و به حداقل طراحی نیاز دارند. بازی کردن آنها آسان و بسیار اعتیاد آور هستند. شایان ذکر است که عدم پیچیدگی در طراحی این بازیها میزان ماندگاری آنها را بالا میبرد. در آگوست سال ۲۰۲۰ میانگین ماندگاری این بازی هار در روز اول ۳۲٫۳% و تا روز هفتم ۸٫۳% میباشد . در مقایسه در همین بازه زمانی، بازیهای هاردکور (Hard Core) که در روز اول برابر با ۲۸٫۷% و در روز هفتم ۸٫۷ میباشد.
یکی دیگر از مواردی که باید در ذهن داشته باشیم این است که این بازیها بسیار داده محور (data-driven) هستند که توسعه دهنگان این بازیها احتیاج دارند توجه زیادی به اطلاعات کاربران این بازیها داشته باشند. این دادهها برای تبلیغات مثل معدن طلا میباشند مخصوصا وقتی که ۷۳% بازیکنها گزارش دادهاند پذیرای تبلیغات در بازیها هستند.
این صنعت بسیار به تبلیغات برای درآمدزایی و سودآوری وابسته هستند. وقتی که کاربر در سیستم عامل تبلیغات غیر شخصی سازی شده را انتخاب میکند که از قضا بهترین انتخاب برای کاربر نیست، تبلیغ کنندگان بیشتر تمایل به افزایش حجم تبلیغات دارند، تا سهم کاهش یافته در درآمد خود را جبران کنند در نتیجه کیفیت با کمیت جایگزین میشود.
این بروزرسانی اپل همچنین به این معناست که مقدار داده محسوس و کارا برای بازاریابها کاهش خواهد یافت و احتیاج به حدس و گمان، برای تمرکز در کانلهای مشخص بازاریابی را افزایش میدهد. علاوه بر این بازاریابها توجه بیشتری به کیفیت محتوای خواهند داشت تا به کمیت محتوا.