تغییرات بزرگی درراه است:
«نزدیک 4 میلیارد کاربر تلفن همراه»، «90 میلیارد دلار درآمد در گیم »
اکوسیستم تلفن همراه در حال تغییر است. توسعهدهندگان موبایل بیشتر موفقیت خود را مدیون کسب بینشهایی هستند که از ردیابی و هدف قرار دادن هوشمندانهی دادهها بهدستآمده است. از سوی دیگر، قوانین سختگیرانهی حریم خصوصی اپل، گوگل و رگلاتورها چالشهای جدید را برای توسعهدهندگان، منتشرکنندهها، شرکتهای تکنولوژیک و بازاریابها ایجاد کرده است.
علیرغم تمام این چالشها، بازار نرمافزار موبایل و بهتبع آن بازیهای موبایل گسترده، سودآور و متنوعتر از گذشته میباشد. تعداد موبایلهای هوشمند در سال 2021 به بیش از 3.9 میلیارد خواهد رسید که نشاندهنده یک رشدِ متعادل 6.1 درصد نسبت به سال گذشته میباشد.
در همین حین، درآمد بازار بازیهای موبایل از پرداختهای کاربرانش به 90.7 میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته رشد 4.4 درصدی را نشان میدهد. درحالیکه این رشد ادامه دارد، شرکتهای حاضر در این صنعت مجبور شدهاند برای هدف گرفتن این بازار در حال تغییر، دست به تغییر در استراتژیهای خود بزنند.
تعداد کاربران تلفن همراه در سراسر جهان در حال افزایش است
تعداد کاربران تلفن همراه بهسرعت در حال نزدیک شدن به رقم 4 میلیارد میباشد. همانطور که در نمودار پایین میبینید کشورهای پرجمعیتی مثل هند و چین، منطقه آسیا اقیانوسيه بیش از 50 درصد از این تعداد را در اختیار دارد.
به دلیل رشد مناطقی مانند آسیای جنوبی و مرکزی، کشورهای آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی، تعداد کاربران گوشیهای هوشمند در سراسر جهان تا پایان سال 2024 به 4.5 میلیارد نفر خواهد رسید که معادل 6.1 نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) (2019-2024) است. مثل همیشه، این رشد کاربران – و گیمرهای موبایل در میان آنها – به درآمد بازیهای خواهد افزود.
کدام اپ استورها بیشترین درآمد را از بازار گیم داشتهاند؟
- 41.1 میلیارد دلار از پلتفرم iOS (45.3 درصد)
- 28.2 میلیارد دلار از گوگل پلی در پلتفرم اندروید (31.1 درصد).
- 21.3 میلیارد دلار از فروشگاههای برنامه اندروید شخص ثالث (23.5 درصد) (عمدتاً از طریق چین)
همانطور که در نمودار زیر مشاهده میکنید. بازار جهانی بازیهای تلفن همراه تا سال 2024، 116.4 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که نشاندهندهی رشد قابلتوجهی از سال 2019 است.
نیوزو (newzoo) انتظار دارد در آینده درآمده گوگل پلی و فروشگاههای ثالث از درآمد آیاواس پیشی بگیرد. محبوبیت اندروید در سطح جهان در حال شکوفایی است، کاربران اندروید در این بازار درحالتوسعه از درآمد خالص بیشتری برخوردار شدهاند که باعث هزینه کردن بیشتر این کاربران دربازیهای اندروید شده است. نیوزو اعتقاد دارد که تغییرات در قوانین حریم خصوصی اپل و گوگل تاثیرات کمی بر هزینه کردن کاربران در بازارهای نرمافزاری این دو شرکت دارد.
اپل در مقابل اپیک (Epic) و تأثیرات بالقوه آن بر پرداخت های بازیهای موبایلی
در سال که گذشت، اپیک گیمز با توجه به جایگاه مستحکم خود در بازار بازی سعی کرد بر اپل و گوگل فشار آورده تا این شرکتها قوانین سختگیرانِ در مارکتهای نرمافزاری خود را کنار بگذارند. اپیک از هر دو شرکت برای رفتار انحصارطلبانه شکایت کرد. دادگاه ایالاتمتحده حکم خود را برای شکایت اپیک از اپل را در اوایل همین ماه صادر کرد. قاضی نهایتاً در نه مورد از ده مورد به نفع اپل رأی داد ولی اپل را برای داشتن قوانین گمراهکننده در خریدهای درون برنامهای محکوم کرد.
این سیاستهای گمراهکننده که گوگل نیز اخیراً به اجرا درآورده است، فروشندگان برنامه را از تبلیغ سیستمهای پرداخت جایگزین خارج از اکوسیستم دارنده پلتفرم منع میکند؛ اما این برای بازار موبایل (بازی) چه معنایی دارد؟
سناریوی محتملتر اگر اپل درخواست تجدیدنظر نکند توسعهدهندگان مبلغ کمتری را بابت استفاده از خریدهای درون برنامهای را به اپل خواهند پرداخت:
- در این سناریو، توسعهدهندگان نیازی به پرداخت 30 درصدی از فروش خود به اپل را ندارند که به توسعهدهندگان سهم بیشتری از درآمد میدهد (اگر گزینههای پرداخت خارجی را در اختیار داشته باشند).
- توسعهدهندگان با کنار گذاشتن اپ استور اپل میتوانند با کاهش قیمتها مشوقی برای مصرفکنندگان خود ایجاد کنند.
- اپل مقدار زیادی از درآمد خود از اپ استور را از دست خواهد داد اگر پرداختههای خارج از این بازار اصطکاک زیادی برای کاربران ایجاد نکند.
- بااینحال، ساخت، نگهداری و پشتیبانی از یک سیستم پرداخت ایمن و پایدار برای شرکتها پرهزینه است. در حال حاضر، تنها توسعهدهندگان و شرکتهای بزرگ میتوانند هزینه چنین سیستمهایی را برای توسعه یا خرید مالکیت این سیستمها صرف کنند.
- این خدمات برای شرکتهای پرداخت مانند Stripe و PayPal که می توانند سیستمهای پرداخت را برای توسعهدهندگان کوچک و متوسط فراهم کنند، سودآور است.
نیوزو معتقد است اپل درنهایت، بجای امتحان سیاستهای متفاوت در نقاط مختلف جهان مجبور خواهد شد سیستم پرداخت درون برنامهای خود را در سرتاسر جهان آزاد کند. برای خنثی کردن از کاهش بالقوه درآمد این شرکت، اپل کسبوکار خود را توسعه خواهد داد بخصوص درزمینهٔ شبکه تبلیغات، از نگاه دیگر شبکه تبلیغات موبایل بهصورت کلی خود شاهد اختلالات مهمی است که اپل در مرکز آن قرار دارد.
تغییرات در قوانین حریم خصوصی در حال تغییر دادن بازار تلفنهای همراه است، ولی این تغییرات برای بازیهای موبایلی به چه معناست؟
در این سال، قوانین اپل برای شفافیت در ردیابی کردن اطلاعات کاربران (App Tracking Transparency (ATT)) که احتیاج به انتخاب کاربر برای ردیابی اطلاعاتش دارد با اختلالات عمده در بازار برنامههای تلفن همراه بود. این قوانین بخشی از بهروزرسانی سیستمعامل این شرکت یعنی iOS بود که در نسخه 14.5 اعمال شد. 85 درصد از کاربران این شرکت دستگاههای خود را به این نسخه بروز رسانی کردهاند و نکته شایان توجه که بیشتر کاربران انتخاب کردهاند که دادههایشان ردیابی نشود و مورداستفاده قرار نگیرد.
برای حفظ بخشی از توانایی در ردیابی کاربران که در اختیار شرکتهای فناوری بود، این شرکتها به بازاریابی محتوا (content fortresses) روی آوردند ازجمله خود اپل که این نوع بازاریابی را دو برابر کرده است.
توسعهدهندگان بازیهای موبایل از قبل استراتژیهای ترکیبی کسب درآمد و بازی مبتنی بر IP را اتخاذ کرده بودند و تغییرات در حریم خصوصی تلفن همراه فقط این تغییرات را تسریع میکرد.
در پایان، این چالشها به این معنی است که توسعهدهندگان و ناشران موبایل باید به سازگاری خود برای جبران از دست دادن درآمد احتمالی ادامه دهند. خوشبختانه، بازار دارای برخی از باهوشترین و مبتکرترین ذهنها در زمینه توسعه بازی و فناوری است. شرکتهای موبایل در حال حاضر در حال غلبه بر چالشهای جدیدی هستند و نیوزو مطمئن است که موفقیتهای آنها تا سال ۲۰۲۲ و پسازآن ادامه خواهد داشت.
برگرفته از نیوزو