این گزارش بر اساس آمار کافه بازار در نیمه اول سال ۹۹ و گزارش نمای نزدیک ۱۳۹۸ بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
نمای نزدیک ۱۳۹۸
بر اساس گزارش نمای نزدیک ۹۲ درصد معادل ۲۹ میلیون ۳۰۰ هزار نفر از بازیکنان ایرانی با تلفن همراه بازی میکنند. ۵۵ درصد از این بازیکنان را جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال و ۱۷ درصد افراد میانسال از۳۵ تا ۵۵ سال تشکیل می دهند. نکته شایان توجه در این گزارش این است که ۳۵ درصد از زنان ایرانی با تلفن همراه بازی می کنند.
این گزارش اشاره می کند که ۶۵% از بازیکنان موبایلی به صورت آنلاین بازی می کنند. سه ژانر پر طرفدار به ترتیب معمایی، استراتژی و تیر اندازی می باشد. سه بازی با بیشترین محبوبیت بین ایرانیان پابجی (pubg)، کلش رویال (Clash Royale) و بازی کلش آفکلنز ( Clash of Clans) بودند.
همچین با توجه به گزارش می توان مشاهده کرد که از سال ۹۴ تا ۹۸ تعداد بازیکنان بازیهای موبایل چیزی نزدیک به ۸٫۸ میلیون کاربر افزایش داشته است. نرخ رشد مرکب سالانه بازیکنان در بین سالهای ۹۴ تا ۹۸ رقم ۹٫۳۴ نشان داده شده است. این بنیاد گزارش می دهد که نرخ محبوبیت بازیهای موبایلی در میان بازیکنان روستایی کمی بیشتر (حدود ۳ درصد) از مراکز استانها می باشد.
میزان زمانی که هر کاربر برای بازی با موبایل اختصاص می دهد تغییر زیادی از سال ۹۴ نداشته است و هر کاربر به طور میانگین ۷۳ برای بازی با تلفن همراه اختصاص می دهد. ولی وقتی این عدد را به تفکیک جنسیت در گزارش مورد برسی قرار می دهیم مردان با اختصاص ۷۷ دقیقه، ۱۳ دقیقه وقت بیشتری را نسبت به بانوان با ۶۴ دقیقه به خود اختصاص می دهند.
در گزارش بنیاد ملی بازیهای ایرانی پنج ژانر زیر به ترتیب محبوبترین ژانرها در میان بازیهای موبایلی بوده اند:
همچنین این گزارش اشاره می کند که ژانر معمایی و استراتژی فاصله بسیار کمی با هم دارند. محبوبیت ژانر استراتژی در میان مردان بیش از معمایی است و ژانر تیراندازی نیز در میان انتخابهای برتر بازیکنان زن قرار ندارد.
همان گونه که در تصویر بالا می توان مشاهده کرد محبوبترین عنوان در میان ایرانیان Clash of Clans بوده و از میان ۱۰ بازی محبوب بین ایرانیان ۳ بازی تولید داخل می باشند.
در سال ۱۳۹۸ بازیکنان موبایل ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید نرم افزار (بازی) هزینه کردهاند، یعنی ۱۸ در صد کل هزینه کرد برای نرمافزار بازی در سال ۱۳۹۸٫ حدود ۲۸ درصد از این مبلغ، یعنی ۸۰ میلیارد تومان به بازیهای موبایلی بومی(بازیهای توسعه یافته یا بومی سازی شده توسط استودیوهای داخلی) اختصاص یافته است که نشان از افزایش قابل توجه سهم بازی سازان بومی است. سهم بازی سازان بومی از این بازار در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ به ترتیب ۱۳ %و ۱۸ %بوده است.
گزارش کافه بازار نیمه اول سال ۱۳۹۹:
در گزارش کافه بازار که برای نیمه اول سال ۱۳۹۹ منتشر شده است شاهد این هستیم که برای بازیهایی با ژانر تفننی، کلمات و دانستنیها و اکشن، بیشترین تعداد درخواست بروزرسانی ثبت شده است.
همچنین در این گزارش ۵ دلیل پرتکرار برای درخواست بروزرسانی (نیاز به صلاح) را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:
در این گزارش ذکر شده است که بازیهایی با ژانر استراتژیک با ۴٫۵ دفعه بروز رسانی در طول ۶ ماه بیشتر بروز رسانی را داشته اند.